جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

بازگشتی در کار نیست | نگاهی به فصل دوم «زخم کاری» که به نیمه‌های راه رسیده است

  • کد خبر: ۱۹۱۵۲۳
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
بازگشتی در کار نیست | نگاهی به فصل دوم «زخم کاری» که به نیمه‌های راه رسیده است
فصل دوم سریال محبوب زخم کاری (بازگشت) با وجود گذشت هشت قسمت، موفقیت چندانی به دست نیاورده است.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛  فصل دوم سریال محبوب «زخم کاری» که با عنوان فرعی «بازگشت» از دو ماه پیش آغاز شده، با وجود گذشت هشت قسمت، موفقیت چندانی به دست نیاورده است و از منظر کیفی با فصل اول این مجموعه قابل مقایسه نیست. در این مطلب، مروری داریم بر مهم‌ترین دلایل ناموفق بودن این اثر در فصل دوم.

معمای ناموجه

آغاز فصل دوم «زخم کاری» دقیقا از سکانس پایانی فصل اول این مجموعه ادامه پیدا کرد؛ جایی که مالک با ضربات چاقوی منصوره به قتل رسید. در شروع نخستین قسمت از فصل دوم این مجموعه، اما مالک به شکل عجیبی زنده شد. زنده شدن قهرمان فصل اول با این شکل و شمایل، کاملا نامعقول و تخیلی نیست، اما این قبیل تمهیدات دراماتیک بیننده را بدبین می‌کنند. اساسا برای مخاطب دشوار است بپذیرد کسی پس از چندین ضربه چاقو در شکم، چند ساعت رها شدن در ساحل و دفن شدن در تابوتی که با میخ پلمب شده است، زنده بماند و این سؤال برای مخاطب پیش می‌آید که تیم دفن کننده بر چه اساسی از نابود کردن تلفن همراه او غافل شده است.

در ادامه نیز حفره‌های اقتصادی متعددی در قصه این مجموعه وجود دارد که ذوق بیننده را کور می‌کند. مافیای اقتصادی قدرتمندی به نام طلوعی که استلزامات قصه حاکی از درشت بودن مبالغ زیر دست او هستند و به گواه دیالوگ‌ها شخصیت حاج عمو در فصل اول نیز مدیون او بوده است، ناگهان از خریدن زمین‌های شخصیت کیمیا اظهار ناتوانی می‌کند. این در حالی است که در آخرین قسمت از فصل قبلی، دیالوگ‌ها به مخاطب القا کرده بودند که این زمین چندان ارزشی ندارد و مالک، با تحقیر، آن را به کیمیا بخشید.

دوگانه جواد

جواد عزتی مهم‌ترین اسم در تیتراژ «زخم کاری: بازگشت» است؛ ستاره‌ای که در اوج محبوبیت به سر می‌برد و به تنهایی می‌تواند معمولی‌ترین محصولات نمایشی را هم نجات بدهد. جواد عزتی، اما در این هشت قسمت، صرفا ابزار تبلیغاتی سازندگان فصل دوم «زخم کاری» بوده و دقایق بازی او به قدری کم است که عملا می‌توان گفت در این فصل یک بازیگر فرعی محسوب می‌شود. اگرچه احتمالا عزتی با بیرون آمدن از قرنطینه امنیتی، نقش پررنگ تری در این فصل ایفا خواهد کرد، پنهان نگه داشتن این هنرپیشه پرطرف دار از چشم تماشاگر، مخاطبان فصل دوم «زخم کاری» را دل زده کرده؛ زیرا تا اینجای کار بازگشتی در کار نبوده است.

از تکثیر تا تغییر روکش

اغلب شخصیت‌های فصل دوم سریال «زخم کاری»، با قدری تفاوت، روگرفت‌هایی از شخصیت‌های فصل قبلی هستند. رعنا آزادی ور که در فصل اول با نقش سمیرا خوش درخشیده بود، این بار فقط کمی عصبی‌تر و با پرخاشگری زیاد ظاهر شده است و صرفا تلاش می‌کند همان لحظات اثرگذار قبلی را تکرار کند. بدبختانه یک شخصیت تازه به نام سیما (با بازی الناز ملک) هم به قصه اضافه شده که از لحاظ مختصات دراماتیک، بسیار به سمیرا در ابتدای فصل اول شبیه است.

دیگر شخصیت تازه این مجموعه، مسعود طلوعی است که در جایگاه یک ابرمافیا قرار گرفته و قرار است مردی ترسناک و خون خوار باشد. با این حال طلوعی از لحاظ اثرگذاری به مراتب ضعیف‌تر از سیاوش طهمورث در نقش حاج عمو است. این یکی از بدترین انتخاب‌های فیلم ساز برای نقش‌های سریال بوده است و حتی پیش از پخش هم می‌شد حدس زد که گرداننده بازی‌های مافیا انتخاب مناسبی برای اجرای نقش مافیای «زخم کاری» نیست.

بدتر از طلوعی، تلاش فیلم ساز برای قرار دادن میثم (مرتضی امینی تبار) در جایگاه مالک فصل اول (با همان طراحی لباس و همان اتومبیل) است؛ بازیگری که از لحاظ فیزیک بدنی و قدرت بازی چهره، حتی نمی‌تواند کاریکاتوری از مالک مالکی باشد. به همین ترتیب اغلب بازیگران جوان فصل دوم «زخم کاری» کم اثر هستند و استعداد ویژه‌ای در میان ایشان به چشم نمی‌خورد.

درخشش

در سوی دیگر، مهران غفوریان به وضوح بهترین بازیگر «زخم کاری: بازگشت» است؛ مردی با تجربه طولانی در بازیگری نقش‌های کمدی که تحول حیرت انگیزش در دو بازی جدی قبلی (بالاخص اجرای ژوست او در سریال «قورباغه») به قدر کافی دیده نشد. غفوریان، اما این بار در نقش شفاعت، طراحی منحصربه فردی داشت و با صورتی در هم کشیده، بیان قدرتمند و تسلط به زبان بدن، بیننده‌های فصل جدید «زخم کاری» را در دو سکانس گفت وگویش با املشی، حسابی سر ذوق آورد.

کارگردان متهور

جدا از ایرادات ساختاری پرتعداد در «زخم کاری: بازگشت» از طراحی لباس اغراق شده تا بازی‌های بیرون زده که این مجموعه را نسبت به فصل قبلی ضعیف‌تر جلوه می‌دهند، محمد حسین مهدویان در قسمت ششم این سریال رسما به سر خودش شلیک کرد. کارگردان خوش ذوق یک دهه اخیر سینمای ایران، با ورود به عرصه بازیگری و حضور در یک سکانس، فاجعه آفرید. خامی باورنکردنی مهدویان در مقام یک بازیگر، بیننده را به شکلی ناامید کرد که حتی ممکن است تبحر او در کارگردانی هم خدشه دار شده باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->